سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مقاله های برگزیده و
مقاله های جمع آوری شده را در اینجا به نمایش می گذاریم . 

علت کاهش ارزش پول ملی

استادیار دانشگاه علامه طباطبایی در گفت و گو با خبرگزاری فارس:

 

عامل اصلی کاهش ارزش پول ملی، نبود تولید مستمر است

خبرگزاری فارس: استادیار اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: علت اصلی کاهش ارزش پول ملی ایران، نبود تولید و رشد اقتصادی مستمر است.

امراله امینی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، افزود: ارزش پول ملی هر کشوری ارتباط نزدیکی با توان اقتصادی، رشد مستمر و پایدار تولید کالاهای فیزیکی در هر کشور دارد و هرچه پایداری تولید ادامه داشته باشد، شاخص قیمتها ثابت‌تر می شود.
 استادیار دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: تورم که مانند یک سکه است،روی دیگرش کاهش ارزش پول ملی است، عامل اصلی وقوع آن رشد نقدینگی ناشی از تامین کسری بودجه دولت است.
 استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: به طور میانگین در 10 سال گذشته، سالی 20 تا 25 درصد نرخ تورم وجود داشته است که مرتب ارزش پولی ملی کاسته شده است.
 وی رشد نقدینگی را غیر از پول چاپ کردن و فروش دلار ندانست و گفت: ارتباط مستقیمی بین تورم و کاهش ارزش پول ملی است و هم اکنون که هر دلار حدود1000 تومان است، باز هم دولت به طور مصنوعی ارزش پولی ملی را بالا نگه داشته و اگر شناور کند و رها شود، باز هم کاهش ارزش پول داخلی خواهد بود.
 امینی در پاسخ به این که برخی کارشناسان معتقدند نرخ کنونی دلار به طور مصنوعی بالا نگه داشته شده است، گفت: وقتی سالانه نرخ تورم 20 درصدی وجود دارد، چه دلیلی دارد که ارزش پول داخلی بالا باشد.
 وی در پاسخ به این پرسش که « آیا افزایش بهره وری تولید باعث توسعه صادرات می شود یا کاهش ارزش پول داخلی»، گفت:‌ وقتی رشد مستمر اقتصادی وجود ندارد، کاهش ارزش پولی دیگر اختیاری نیست و به ناچار به خود به خود روی می‌دهد، آن کاهش ارزش پولی منجر به رشد صادرات می‌شود که آگاهانه باشد و ظرفیت تولید داخلی وجود داشته باشد.
 وی ادامه داد: تقاضای بالای ارز در داخل باعث افزایش قیمت دلار می شود و دلیلی برای پایین فروختن آن نیست.
 این استاد اقتصاد در پاسخ به این پرسش که« آیا بانک مرکزی به عنوان حامی ارزش پول ملی در امر کاهش ارزش پولی داخلی مقصر بوده است» گفت: مفهوم بانک مرکزی در ایران به درستی تبیین نشده است، وقتی بانک مرکزی مستقل نیست و اختیار ندارد و تنها مجری دستورهای دولت در چاپ پول یا فروش ارز است، چه کار می تواند بکند.
 امینی ادامه داد: ‌بانک مرکزی نخواسته و یا نتوانسته است وظیفه اصلی خود را انجام دهد. البته یک واقعیتهایی مانند جنگ و محاصره اقتصادی هم بوده است که نمی توان نادیده گرفت.
 این استادیار دانشکده اقتصادی علامه طباطبایی در مورد راه رسیدن به بهره‌وری گفت: وقتی سال گذشته 30 میلیارد دلار واردات رسمی و تنها حدود 6 میلیارد دلار صادرات غیر نفتی وجود داشته است، دست کم 26 میلیارد دلار کسری تراز بازار خارجی در کشور وجود داشته است.
 وی گفت: کسری تراز بازارگانی خارجی کشور یک واقعیت تلخ است که باید سعی شود مثبت شده و با سرمایه گذاری و تولید آن را از بین برد.
 امینی گفت:‌این که بازار کشور از کالاهای چینی ارزان انباشته شده، به دلیل نیروی کار ارزان آن کشور و نیز حمایت آن دولت از تولید داخلی چین است که 10 درصد ارزش صادرات را به عنوان تشویق به صادرکننده می پردازند.
 وی افزود: یک مشکل تولید در کشور، دولت و قوانین دست و پاگیر تولید است، تا زمانی که تعادل بین بخشی در اقتصاد ایران به وجود نیامده است، تمام سرمایه‌ها به بخش خدماتی و واسطه‌ای سوق می یابد.
 امینی ادامه داد: وقتی بازدهی بخش واسطه ای و خدمات 5 برابر و بازدهی تولید به سختی به 10 درصد می‌رسد، کدام تولید کننده به سوی تولید واقعی می رود.
 وی گفت: مشکل سرمایه گذاری هم باید حل شود، به گونه‌ای که در سال 1998 بزرگترین سرمایه‌گذاری خارجی در ترکیه ایرانی بودند، مگر همه اینها ضد انقلابی بودند که نتوانند در ایران سرمایه گذاری کنند، باید این مشکلات حل شود.


[ دوشنبه 92/6/11 ] [ 6:53 عصر ] [ نام مستعار مقاله نویس ] [ نظر ]
.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره وبلاگ

علاقه مند به سیاست دینمدارانه
نظر بدهید و نقد پیشنهاد بنویسید خوشحال می شویم
|
امکانات وب


بازدید امروز: 5
بازدید دیروز: 1
کل بازدیدها: 38231